Както и на повечето българския стартъпи, в стратегията на в WiFi.bg е залегнало развитие и на чужди пазари с по-голям мащаб. В нашия случай, след няколко срещи с инвеститори, „пичване“ и презентации, получихме покана да се включим в четвъртата вълна от стартъпи на британския акселератор Collider.io. Приехме финансиране от £ 50,000 пауна и с вълнение основахме компанията си в Лондон. Очаквахме, че основаването ще е свързано с доста чакане и документация, но всъщност отнема само няколко дни и всичко става онлайн. Проблемът обаче се корени в отварянето на банкова сметка, което може да е дълъг процес (при някои стартъпи отнема буквално месеци). Затова се надявам да помогна с тази статия на всички, които търсят финансиране от Великобритация!
Нужни документи за отваряне на фирмена банкова сметка:
- Лична карта / паспорт
- Доказателство за адрес в Англия на всеки партьор, който притежава над 20% в бизнеса или поне на няколко души, които представляват над 50% от дяловете в компанията. Понякога се налага и представянето на два документа, доказващи адрес (например договор за наем и банково извлечение, посочващи местения ви адрес)
- Прогноза за парични потоци на компанията за следващите 24 месеца
Основният проблем на българите, както и като цяло на всякакви чужденстранни лица при отварянето на банкова сметка в Лондон е, че нямат доказателство за адрес на местоживеене във Великобритания. За наш късмет, имах възможността да представя документи, че съм жител на страната, но останалите ми партньори не разполагаха с такива.
От Collider ни свързаха с местната банка NatWest, с които вече бяха сключили официално партньорство за подпомагането на стартъпи без история в UK. В началото процесът се задвижи доста бързо: поискаха ми да им изпратя прогноза за паричните потоци (cash flow) на компанията за следващите 24 месеца. Следващата стъпка беше cash flow-a да се изпрати на Business Manager-a в Лондон, където искахме да основем сметката, и той да ни покани на интервю.
Подготвих възможно най-реалистични прогнози, които един стартъп би могъл да представи, и веднага ги изпратих. От NatWest ме информираха, че не се вълнуват толкова от релевантността на прогнозите в контекста на бизнес модела на стартъп, а по-скоро от това какъв ще е размерът на cash flow-a. След като говорих с няколко банки, разбрах, че делят компаниите на фирми с под £ 500,000 и фирми с над £ 500,000, като естествено е много по-лесно да те одобрят ако си сред фирми с по-малък паричен поток. Поради тази причина по-добре да не бъдете прекалено оптимистични в прогнозите си.
Два дни след изпращането на cash flow-a никой не ми се обади. На третия ден най-накрая успях да се свържа с акаунт мениджъра, който ме информира, че всичко изглежда наред и ми обеща, че до няколко дни ще насрочи среща с техен представител в Лондон. Отново минаха няколко дни без никаква реакция от тяхна страна, затова реших да поема нещата в свои ръце и започнах да обикалям във всички възможни банки в центъра на Лондон. Един съвет, ако на някого от вас му се наложи, една от централните спирки на метрото се казва Bank и, както може да се досетите, в региона има клонове на всички банки в UK.
След няколко посещения на различни клонове на Lloyds Bank, получих коренно различна информация. На първото място ми казаха, че е невъзможно да отворя сметка на фирмата си в клон на банката в Лондон, тъй като вече имам регистрирана лична сметка при тях в Манчестър. На следващият клон на Lloyds Bank директно ми отказаха да отворят сметка, тъй като останалите партньори не живеят в Англия. На третото място, което мисля, че беше и самата им централа, казаха, че първо трябва да попълня основна информация за фирмата ми и чак след това ще ми дадат отговор. Поради тези причини не препоръчвам Lloyds Bank, тъй като също действат доста бавно и несинхронизирано спрямо бизнес клиентите.
Опитах да посетя и клон на NatWest, където също получих отговор, че не е възможно, тъй като само аз имам адрес в Англия (въпреки че съм и директор на компанията…).
Посетих и Co-operative Bank, където, противно на името, служителите на клона отново бяха доста дръпнати и направо ме насочиха да се обадя на определен телефонен номер, където се грижат за бизнес клиентите си. След позвъняване отново директно ми отказаха.
Решението – Метро Банк
На прага на отчаянието посетих клона на Метро Банк на метростанция Holborn. Сравнително нова банка, която е основана от американецът Вернон Хилл. За наше щастие ни насрочиха за акаунт мениджър изключително оправна служителка – Nabilah Hussein. Знаеше всички документи от А до Я, веднага разбра какъв е проблемът ни и помисли за начин как да помогне, вместо да ни изгони… Получихме съвет да преместим основната част от дяловете на мое име, за да може да отворя сметка само от мое име. Трябваше само да влезнем в онлайн системата на Company House и да попълним Annual Return, където се казвам, че има разместване на дяловете. Веднага след като годишният отчет беше одобрен и влезе в сила (до 5 дни), получихме имейл от Метро Банк с банковата ни сметка.
Липсата на банкова сметка, фирма и подобна административна платформа понякога може да забави с месеци получаването и усвояването на инвестиция, което в крайна сметка е разочароващо както за инвеститорите, така и за самите предприемачи. Затова бих препоръчала, ако търсите инвестиране в някоя определена държава, първо да осигурите условията, с които инвеститорите просто да трябва да кажат „Да“, да подпишат и да ви преведат парите веднага 😉
За финал, бих искала да направя уточнение, че просто споделям опита в случая на WiFi.bg. Ако и вие знаете за начини да се ускори този процес, пишете коментарите под статия.
Успех,
Диляна
много полезно в случай че се наложи или някой приятел.. мерси за информацията
Pingback: Cıvata